Na een plotselinge verslechtering van zijn gezondheid en kort na het overlijden van zijn ouders onderwerpt de schrijver zijn leven aan een zelfonderzoek, met soms pijnlijke conclusies.
Ooit gelukkig
Nico Dijkshoorn
Amsterdam: Uitgeverij Pluim, 2019
235 p.
9789492928214 (paperback)

Na 'Nooit ziek geweest' uit 2012, waarin hij genadeloos met zijn vader Klaas afrekende, wil de schrijver met deze roman een eerbetoon aan zijn moeder Nel brengen. Maar het verhaal neemt onverwachts een andere wending. Zijn demente vader is al enige tijd opgenomen in een verzorgingstehuis als zijn moeder na een plotselinge beroerte naar een verpleeghuis verhuist. Vervolgens sterven kort na elkaar beide ouders. Tijdens een humoristisch beschreven tocht naar het bos om de as van zijn beide ouders uit te strooien, wordt de schrijver getroffen door een tia. Dit is het begin van een lijdensweg met verschillende tia’s en paniekaanvallen. Er volgt een zelfonderzoek, waarin de schrijver tot de conclusie komt dat hij meer op zijn vader lijkt dan hij ooit heeft willen toegeven en dat hij altijd te hard is geweest voor zijn moeder. In een toegankelijke, heldere stijl, die wordt gekenmerkt door korte zinnen, wordt de balans opgemaakt van de levens van vader, moeder en zoon. Een zoon die een vechte…Lees verder

Wil je een appel? Wil je een banaan? Wil je yoghurt? Wil je chocola?

Zoons schrijven over hun (oude) moeder.

Is je zoon schrijver, dan weet je dat er vroeg of laat een boek over je komt. De huidige trend is dat dat boek eerder laat komt dan vroeg, zo tegen de tijd dat de zoon moet gaan moederen over zijn oude moeder. Zie daar intieme vreemden die gedwongen worden tot een nadere kennismaking op het moment dat het afscheid al is ingezet. Dat blijkt nog niet zo eenvoudig, maar levert voor de zoon wel stof tot schrijven op.

Voorafgaand aan de Boekenweek verschijnen nu naast Murat Isiks Boekenweekessay 'Mijn moeders strijd' ook een bundeling van Marcel van Roosmalens moedercolumns 'Het zijn de kleine dingen die het doen', Nico Dijkshoorns memoir 'Ooit gelukkig', en 'Klaar. Afscheid van moeder en zoon' van de vorig jaar overleden F. Starik. De zoon schippert tussen idealisering en afkeer, vertelt de klassieke psychoanalyse, en die theorie staat nog steeds, zo blijkt uit deze moederboeken.

Dat geldt overigens het minst voor de jongste auteur met ook de jongste moeder in dit gezelsc…Lees verder